Van start naar succes – drie ondernemers over hun eerste jaren

Elke succesvolle ondernemer is ooit begonnen als starter. Daarbij zijn zij tegen de nodige belemmeringen en valkuilen aangelopen en deze overwonnen. Hoe hebben zij die eerste jaren ervaren, wat zouden ze nu anders doen en wat was hun belangrijkste ‘aha-moment’? Quinten van de Vrie van Illuxtron International, Heidi Scheffers van P&B Eventstyling en Kees van Bergen van Ecotap delen hun ervaringen. 

Quinten van de Vrie, Illuxtron International

“Na een korte voorbereiding zijn we in 2011 de markt opgegaan als LEDS-Progress. Illuxtron was ons eigen merk LED-armaturen. Dat werd zo groot, dat we twee jaar geleden de bedrijfsnaam hebben veranderd in Illuxtron International. Ik heb alles zelf opgezet: productontwikkeling, financiering, personeel aannemen, pensioenen regelen.

Ik heb wel wat coaching gehad, maar je moet uiteindelijk zelf beslissen. Om financiering van de bank te krijgen heb ik een businessplan geschreven. Ook dat moet je zelf uitvogelen, maar het is wel goed om te doen. Je anticipeert op vragen van anderen en het helpt je beter nadenken. Gelukkig was het niet voor niets, want ik kreeg een flink krediet.

Eigenlijk zijn we toen te hard gegroeid: van vijftien naar dertig man personeel. En groter blijkt niet altijd beter. Ik verloor de grip op de verkoop en kon daar geen goede mensen voor vinden. Inmiddels zijn we weer goed op weg. Een nieuwe CEO heeft de dagelijkse leiding en ik kan me bezighouden met productontwikkeling, wat heerlijk is. Mijn eyeopener is geweest dat boven de twintig man personeel processen heel anders verlopen, daar moet je op voorbereid zijn.

Inmiddels maken we een half miljoen armaturen per jaar met 100 mensen op de sociale werkplaats en 25 op kantoor. Er is rust gecreëerd en we zijn weer hard op weg om de aanvankelijke omzetdoelstelling binnen een aantal jaren te halen.”

Heidi Scheffers, P&B Eventstyling

“Ik werkte als leidinggevende in de zorg, maar had het niet meer naar mijn zin. Bovendien wilde ik meer thuis zijn voor de kinderen. Mijn plan was een webshop op te zetten met kraampakketten, die klanten naar wens konden samenstellen. Na wat googelen kwam ik op het idee ook ballondecoraties aan te bieden.

Nog voordat mijn website op gang was werd me gevraagd om decoraties voor een verjaardag te maken, daarna voor een bruiloft en noem maar op. Nu heb ik al acht jaar een goedlopend ballonnenbedrijf en maak ik decoraties voor sportfeesten, bruiloften, bedrijfsfeesten en Koningsdag. Sinds kort krijg ik steeds meer verzoeken om de totale aankleding van een feest te verzorgen, dus heb ik de volgende stap gezet en bied ik ook complete eventstyling aan.

Ik werk vanuit huis, maar dat wordt lastiger. Omdat ik nog steeds ruimte tekort kom, zoek ik nu een bedrijfsruimte. Dat heeft als voordeel dat ik wat meer afstand kan nemen van mijn werk, want een bedrijf aan huis houdt je 24 uur per dag bezig. Het lukt het nog in mijn eentje, maar ik overweeg komend jaar een stagiair.

Financiering van de bank heb ik nooit gehad. Dat is prettig, maar daardoor heb ik ook nooit een businessplan gemaakt. Nu mijn bedrijf een omslag maakt, voelt dat als een nieuwe start en schrijf ik wel een businessplan. Daarmee zet je alles beter op een rij en krijg je meer focus. Wat ik de afgelopen jaren heb geleerd? Blijf achter je eigen waarden staan. Laat je niet leiden door anderen en hou vast aan dat wat jou onderscheidt.”

Kees van Bergen, Ecotap

“Ik ben Ecotap begonnen in 2011. Met een super-verkoper en een super-techneut wilde ik de wereld veranderen. Mijn plan was de actieradius van elektrische fietsen te vergroten en zo bij te dragen aan de schoonheid in de wereld: mensen zouden hun auto laten staan en ouderen langer blijven bewegen.

Mijn ondernemingsplan zat in mijn hoofd, maar toen we financiering nodig hadden, eiste de bank een businessplan op papier. Die cijfertjes vind ik zelf niet zo belangrijk, maar je moet wel weten waar je heen gaat. Schrijf je visie op, maak een tijdsplan en zorg dat je je horizon in beeld hebt. Veel beslissingen over de toekomst moet je nu al nemen.

De financiering via de bank is niets geworden. Ik besloot me te richten op alternatieven en die zijn er: met een goed plan kun je het geld wel vinden. In 2013 kwam er vraag naar opladers voor elektrische auto’s en inmiddels is ons bedrijf uitgegroeid tot 46 man met 5,8 miljoen omzet.

Mijn eyeopener is de ontdekking dat mensen met afstand tot de arbeidsmarkt de beste werknemers zijn die je kunt wensen. Ons hoofd-tekenkamer stond vroeger snoepjes in te pakken. Zo werken er hier nog veel meer. Samen laten wij zien dat je, zonder bank en met mensen die al ‘afgeschreven’ zijn, een geweldig bedrijf kunt opbouwen. Het gaat niet alleen om geld verdienen, we hebben de plicht de wereld mooier te maken. En klanten zien dat graag, dus het is nog goed voor je bedrijf ook.”

 

Gerelateerde berichten

Een goed begin is het halve werk!

Als je een onderneming start, kom je met veel rechtsgebieden in aanraking: Met contractenrecht als …