Wees succesvol online en verbeter je zichtbaarheid

Iedere beginnende ondernemer weet dat hij of zij online aanwezig moet zijn om klanten te vinden, maar waar? En hoe zorg je ervoor dat alle energie die je daar insteekt ook wat oplevert voor je bedrijf? Marty Zanen van de Kamer van Koophandel weet meer.

“Een goede website is de basis van alles”, zegt Marty. “Daar laat je zien wie je bent en wat je doet. Maar dat is niet genoeg. Het is afhankelijk van je branche en je doelgroep hoe je vervolgens verder gaat.” Door het inzetten van social media-kanalen kun je een aantal dingen bereiken, zoals meer naamsbekendheid, meer bezoekers op je website en een betere relatie met je klanten.

“Om de juiste kanalen aan te boren, moet je weten wie je klanten zijn”, vertelt Marty. “Zijn het consumenten of bedrijven, wat speelt er bij hen, waar wonen ze, hoe oud zijn ze? Hoe meer je over je klanten weet, hoe beter. Kies één of twee kanalen waar je klanten het meest te vinden zijn, want het is niet zinvol om alles bij te houden. Waar nog weinig mensen aan denken, maar wat erg goed kan werken, is YouTube. Een bedrijf als Coolblue is daar erg succesvol mee.”

En heb je eenmaal een account aangemaakt, wat doe je daar dan? “Je kunt er adverteren, maar dat is kostbaar. Beter maak je een bedrijvenpagina, waar je acties en nieuwtjes post en waarmee je volgers krijgt, die je vervolgens door-linkt naar je website. Doe iets origineels en zorg voor een duidelijke boodschap.”

Wel een waarschuwing: het kost tijd, veel tijd. “Een keer per week iets posten heeft geen effect, dat verdwijnt in de massa. Wil je jouw online aanwezigheid tot een succes maken, dan moet je iedere dag, liefst meerdere keren iets posten. Een content-kalender helpt daarbij: daarmee plan je van tevoren wat je de komende maand wilt delen met je klanten.”

Een tip: “Gebruik je pagina niet alleen om te zenden, maar leg contact met je klanten. Het is een communicatiemiddel waarmee je feedback kunt ophalen. Welke vragen hebben ze, welke problemen of oplossingen? Klachten kun je met een goede reactie ombuigen in iets positiefs, zodat de klager een ambassadeur van je bedrijf wordt.”

 

Tekst: Liesbet Mallekoote

Gerelateerde berichten

Baker Tilly Berk: Real time inzicht in je bedrijf

Je hele administratie uit handen geven en toch altijd en overal inzicht in je actuele …