Ondernemer gevoelig voor burn-out

Ondernemers zijn harde werkers die altijd doorgaan en nooit ‘nee’ zeggen. Ziek zijn ze niet, want de zaak moet blijven draaien. Slechte betalers nemen ze voor lief: beter een slecht betalende klant, dan helemaal geen klant. Kortom: veel ondernemers hebben eigenschappen die tot een burn-out kunnen leiden. “Als je niet meer naar je gevoel luistert, trapt het lichaam een keer op de rem.”

Ruud Verschoor van het BurnoutTeam herkent de signalen: “Vage klachten, zoals rug-, nek- en hoofdpijn, vermoeidheid die maar niet overgaat. Dat betekent dat je je energie hebt verbruikt aan de verkeerde dingen. Je lichaam draait op zijn reserves en een weekendje rust helpt niet meer.” Ondernemers zijn er bij uitstek gevoelig voor, zegt Verschoor. “Een belangrijke oorzaak ligt in gevoel-vermijdend gedrag, wat mensen zelf graag ‘perfectionisme’ noemen.

Veel ondernemers willen het iedereen naar de zin maken, zijn bang voor kritiek, bang om omzet of klanten kwijt te raken en kunnen hun grens niet aangeven, met als gevolg dat ze te hard werken, te lang doorgaan en niet luisteren naar hun lichaam. Ik geef ze een tip: wees geen deurmat.”

Altijd beschikbaar
Het is niet gek dat ondernemers gevoeliger zijn voor een burn-out, zegt Verschoor. “Negen op de tien ondernemers ervaart stress. Dat is niet per se verkeerd, maar wel als je continu stress voelt, als je altijd bereikbaar en beschikbaar wilt zijn. Heel veel ondernemers hebben te maken met hoge werkdruk, leveringsproblemen, slecht betalende klanten. De vraag is hoe je daarmee omgaat. Heb je de neiging om kritiek op jezelf te betrekken? Ben je een binnenvetter? Vind je het moeilijk om op je strepen te staan? Dan loop je meer risico.”

Om een burn-out te voorkomen is het van belang naar je gevoel te luisteren en duidelijke doelen te stellen, zegt Verschoor. “Als je weet wie je bent en wat je wil bereiken, trek je de klanten aan die bij je passen. Zonder focus creëer je onrust, maak je verkeerde keuzes en werk je niet efficiënt. Als je twijfels hebt bij een nieuwe klant of opdracht, luister daarnaar en doe het niet. Denk niet alleen aan je omzet, want een slecht voorgevoel zal vaak kloppen.” Volgens Verschoor zijn trots en schaamte de belangrijkste redenen dat ondernemers in een burn-out raken en bij hem terecht komen. “Het is moeilijk om toe te geven dat het niet meer gaat. Onze BurnoutTeams bestaan uit een mental coach, bewegingscoach en een medische begeleider, die samen met de cliënt aan de slag gaan. Als het nodig is, regelen we zelfs een vervanger om je bedrijf overeind te houden. De eerste paar weken zijn rust en acceptatie de belangrijkste thema’s, daarna werken we aan herstel. Gun jezelf de tijd om te herstellen, dan krijg je weer grip op je werk en je leven.”

meer info: burnoutteam 

Gerelateerde berichten

Tijd voor een doorbraak

Wil je sneller naar de top met je onderneming terwijl je je klanten op de …