Kies het juiste communicatiekanaal

Terwijl het aantal vacatures toeneemt en het aantal werkzoekenden daalt, wordt de zoektocht naar potentiële werknemers steeds lastiger. Waar vroeger een advertentie in de zaterdagkrant voldoende was om een groot aantal reacties te krijgen, moeten bedrijven zich nu meer en meer verdiepen in het profiel van de gewenste kandidaat.

André Krijger werkt als marketing manager bij Werk en Vakmanschap in Roosendaal. Dit is een landelijke coöperatie waarin technische bedrijven samenwerken op het gebied van instroom, doorstroom en uitstroom in de techniek. “Voor bij ons aangesloten bedrijven werven we dagelijks technische kandidaten. Dat kunnen leerlingen zijn die een BBL-opleiding wil gaan doen, maar ook vakvolwassen technici die een stap in hun carrière willen zetten.”

Bereik social media
Dat we met de marketing manager praten over de werving zegt iets over de stand van zaken. “Werving gebeurt tegenwoordig veelal online. Het gaat dan vooral over communiceren; op de juiste manier en op de juiste plaats. Dan kom je al snel bij marketing uit. Het gebruik van social media groeide de afgelopen jaren ontzettend hard en daarmee het bereik binnen dit kanaal. We weten dat het belangrijk is om te zijn waar je doelgroep is, of het nou om sales of recruitment gaat.”

Facebook
Voor het werven van kandidaten maakt Krijger gebruik van diverse offline en online kanalen, waaronder verschillende jobboards, Facebook en LinkedIn. Verder maakt Werk en Vakmanschap gebruik van Google Adwords. “Op deze manier verbreden we de populatie die onze vacature te zien krijgt. We benutten de mogelijkheden om ons doel te bereiken optimaal. Zo kun je bij Adwords zoekwoorden en uitsluitwoorden ingeven om je potentiële kandidaat zo dicht mogelijk te benaderen. Datzelfde geldt voor Facebook, waar het mogelijk is om een doelgroep gericht te bereiken, bijvoorbeeld op basis van leeftijd, opleiding en interesses.” Krijger vertelt dat een gerichte Facebook-campagne voor een recente Open avond nadrukkelijk zijn vruchten heeft afgeworpen. “We zagen echt iets gebeuren. Zo gaven mensen zelf aan te komen of werden er vrienden getagd.”

Werving met video
Voor Krijger is dit succes reden om hiermee vaker aan de slag te gaan. “Zo werk ik steeds. Eerst op kleine schaal uitproberen en dan verder uitrollen. Uit ervaring weten we bijvoorbeeld ook dat we een bepaald type technici het beste via LinkedIn kunnen werven. Andere techneuten bereiken we beter via Facebook. Wat dat laatste betreft, besteed ik veel aandacht aan de eerste regels van de vacaturetekst. Daarin moet direct de nut-factor duidelijk zijn. Immers, Facebook toont vaak alleen de eerste twee regels van een post.” Inmiddels denkt Krijger na over een volgende stap. “Na de
videopresentaties van het bedrijf, zie ik tegenwoordig steeds vaker wervingsvideo’s voor specifieke vacatures. Dat spreekt me aan en dat gaan we op korte termijn zeker ook uitproberen.”

Tekst: Caroline Houmes
Foto: Marijana Pajovic

Gerelateerde berichten

Academy: VHIC

De Business Academy van Zeeland en West-Brabant Business brengt het regionale aanbod van opleidingen, trainingen, …